آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به عنوان یکی از کریدورهای استراتژیک جادهای کشور، با سرمایهگذاری ۷۰ درصدی قرارگاه خاتم، پیمانکاری قرارگاه و استفاده از توان بخش خصوصی، تا پایان امسال تحویل مردم میشود تا نمادی از یاریرسانی سپاه به دولت در تنگناهای مالی باشد.
آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به عنوان یکی از پروژههای بزرگ آزادراهی کشور، جزو پروژههای عمرانی است که در کشور طبق برنامه زمانبندی پیش رفته است.
به هر حال «تطویل زمان پروژه» این روزها به دلیل شرایط سخت اقتصادی کنونی کشور و البته کمکاریهای مدیریتی، امری است که در برخی پروژههای عمرانی کشورمان نمود دارد و نمونه آن هم آزادراه تهران-شمال است که بیش از ۲۵ سال از کلنگزنی آن میگذرد و هنوز کاملاً تکمیل آن به نتیجه نرسیده است.
اما آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به همت قرارگاه خاتم به عنوان بازوی توانمند دولت، جزو پروژههایی عمرانی بزرگی است که طبق برنامه زمانبندی پیش میرود.
قرارگاه در این پروژه هم پیمانکار است و هم تأمین ۷۰ درصد سرمایه لازم برای احداث پروژه را بر عهده گرفته است.
* قرارگاه خاتم 1100 کیلومتر آزادراه تکمیل کرده یا در دست احداث دارد
سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم در اینباره به فارس گفت: با توجه به شرایط تحریم، قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیا تلاش کرده است به دولت کمک کند و پروژههای عمرانی را تا جایی که میتواند فعال نگه دارد.
به گفته فرمانده قرارگاه سازنده خاتمالأنبیا، یکی از فعالیتهایی که قرارگاه به صورت مشترک با وزارت راه دنبال میکند، احداث آزادراهها به صورت مشارکتی است، در حال حاضر قرارگاه خاتم ۱۱۰۰ کیلومتر آزادراه تکمیل کرده یا در دست احداث دارد که از این رقم ۴۰۰ کیلومتر تحویل شده، ۵۰۰ کیلومتر در دست احداث است و ۲۰۰ کیلومتر در دست مذاکره قرار دارد؛ از این ۱۱۰۰ کیلومتر آزادراه، خاتم در ۸۰۰ کیلومتر با وزارت راه و شهرسازی مشارکت کرده است یعنی قرارگاه خاتم در این ۸۰۰ کیلومتر بخشی از سرمایهگذاری را بر عهده داشته است.
بنابراین گزارش این آزادراه دارای ۳۶۶ پل کوچک و بزرگ به طول ۲۲۵۴ متر و ۱۵ زیرگذر و روگذر به طول ۲۰۸ متر است.
آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در مسیر رفت دارای ۱۶ پارکینگ است و در مسیر برگشت نیز ۱۶ پارکینگ دارد.
* آزادراه کنارگذر جنوبی تهران پایان امسال تحویل میشود
سیدحسین میرشفیع که تا روز گذشته معاون ساخت و توسعه آزادراهها بود، به عنوان مطلع این پروژه، در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند تکمیل آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، میگوید: این پروژه آزادراهی در چهار قطعه در دست ساخت و تکمیل است.
به گفته وی آزادراه کنارگذر جنوبی تهران با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء به عنوان سرمایهگذار و پیمانکار در حال اجرا است.
میرشفیع با بیان اینکه این پروژه طبق برنامه زمانبندی اجرا شده است، افزود: قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار این پروژه در در مدت چهار سال طبق برنامه ساخت.
معاون سابق ساخت و توسعه آزادراهها اظهار داشت: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران تا پایان سال جاری به بهره برداری میرسد.
* تجهیز آزادراه کنارگذر تهران به سامانه اخذ عوارض الکترونیک
میرشفیع با بیان اینکه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران هم به سامانه اخذ عوارض الکترونیک تجهیز خواهد شد، اضافه کرد: همچنین پروژه آزادراهی «ادامه همت تا کرج و بیلقان در جاده کندوان» و «منطقه یک آزادراه تهران-شمال» هم به سامانه الکترونیک اخذ عوارض تجهیز خواهد شد، پس از آن منطقه چهار آزادراه تهران شمال و تا پایان سال جاری همه آزادراههای کشور به سامانه الکترونیک اخذ عوارض مجهز میشوند.
آزادراه کنار گذر جنوبی تهران که میتوان از آن به عنوان یکی از حلقههای مفقوده کریدور ترانزیتی شرق – غرب یاد کرد، در واقعی جزئی از کریدورهای بینالمللی حمل و نقل شرق-غرب و جاده ابریشم، شمال جنوب و شبکه بزرگراهی آسیایی است.
این آزادراه که نقش موثری در پدافند غیر عامل برای پایتخت دارد، زمینهساز انتقال تردد عبوری از پایتخت و کمربندی آزادگان به خارج از کلانشهر تهران دارد.
از مزایای تکمیل این آزادراه میتوان به مواردی نظیر تسهیل و افزایش ایمنی ارتباط بین آزادراههای غرب و شرق تهران، حذف بخشی از بار ترافیکی آزادراه قزوین-کرج در مسیرهای جنوب غرب و جنوب شرق پایتخت، کاهش هزینه و زمان سفر برای خودروها، کاهش مصرف سوخت به دلیل کاهش ترافیک و ایستایی و همچنین کاهش مسیر (۲۰ کیلومتر نسبت به جاده موجود) و کاهش تولید آلایندههای زیستمحیطی اشاره کرد.
ظرفیتسازی قرارگاه خاتم برای بخش خصوصی در آزادراه کنارگذر جنوبی تهران
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالأنبیا به فارس گفت: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون ۱۵۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است، مبلغ کل پروژه ۲۵۰۰ میلیارد تومان است، تاکنون ۱۵۰۰ میلیارد تومان توسط دولت و قرارگاه خاتم به نسبت ۳۰- ۷۰ در این پروژه تأمین مالی شده است و قرار است تا پایان امسال نیز تأمین مالی انجام شود.
سعید محمد میگوید: این پروژه در کاهش ترافیک کلانشهر تهران نقش بسزایی دارد، در حال حاضر اغلب جادههای منتهی به شهر تهران ترافیک سنگینی دارد و احداث این پروژه موجب میشود ترافیک عبوری از شهر تهران کاهش یابد، تکمیل آزادراه کنارگذر جنوبی تهران زمان سفر را برای سواریها نسبت به دیگر محورها ۱٫۵ ساعت و برای کامیونها ۲ ساعت کاهش میدهد این تردد در شهر تهران هم بسیار مهم است و موجب میشود تولید آلایندههای زیست محیطی کاهش یابد.
به گفته فرمانده قرارگاه خاتم کاهش سالانه ۱۱۵ میلیون لیتر مصرف سوخت از ویژگیهای این آزادراه است ضمن آنکه در حال حاضر ۱۴۰۰ نفر نیروی انسانی و ۶۰۰ دستگاه ادوات در پروژه فعال است؛ در این پروژه قرارگاه برای بخش خصوصی ظرفیتسازی کرده است و ۷۰ درصد عملیات اجرایی پروژه به بخش خصوصی واگذار شده است.
کلنگ احداث آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در اواخر بهار ۱۳۹۴ به زمین زده شد و مقرر شد در مدت زمان چهار سال به اجرا برسد.
این آزادراه از منطقه آبیک در حاشیه آزادراه کرج-قزوین شروع شده و به آزادراه قم-گرمسار در منطقه چرمشهر متصل میشود، این مسیر آزادراهی چهار استان قزوین، مرکزی، البرز و تهران را در بر میگیرد.
قطعه یک آزادراه کنارگذر جنوبی تهران از آبیک قزوین شروع میشود و تا آزادراه اشتهارد-ماهدشت ادامه دارد طول این قطعه ۴۴ کیلومتر است.
قطعه دوم پروژه از آزادراه اشتهارد- ماهدشت شروع میشود و تا آزادراه تهران- ساوه ادامه دارد، این قطعه ۳۴ کیلومتر طول دارد و در دو بخش «الف» و «ب» اجرا میشود.
قطعه سوم آزادراه کنارگذر جنوبی تهران از آزادراه تهران – ساوه آغاز میشود و تا آزادراه تهران- قم به طول ۳۲ کیلومتر ادامه دارد.
قطعه چهارم این آزادراه نیز از آزادراه تهران- قم شروع میشود و تا آزادراه حرم تا حرم و چرمشهر به طول ۳۸ کیلومتر ادامه دارد؛ این قطعه یک پل تبادلی بین آزادراه تهران- قم با قطعه چهارم دارد.
این آزادراه ۱۵۸ کیلومتر طول دارد، سرمایهگذاری در آن به صورت مشارکت ۷۰-۳۰ است بدین ترتیب که ۷۰ درصد هزینه مالی اجرای پروژه توسط قرارگاه خاتم و ۳۰ درصد توسط دولت تأمین میشود.
طبق قرارداد، استهلاک سرمایه در مدت زمان حدود ۲۰ سال از محل اخذ عوارض انجام خواهد شد.
به هر حال آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به عنوان یکی از کریدورهای استراتژیک جادهای کشور، با سرمایهگذاری ۷۰ درصدی قرارگاه خاتم، پیمانکاری قرارگاه و استفاده از توان بخش خصوصی، تا پایان امسال تحویل مردم میشود تا نمادی از یاریرسانی سپاه به دولت در تنگناهای مالی باشد.